Марките на любовта


Реших да отделя един пост на тази книга, която успя да грабне вниманието ми още от рафта в книжарницата и изкусно го задържа до самия предел на задоволеност(т.е. последната страница). Май това се наричаше любов... И имайки предвид, че в момента пиша за нея, май че е била истинска. :)

"Марките на любовта - бъдещето отвъд търговските марки" е изключително, просто и разбираемо написано творение на Кевин Робъртс - изпълнителен директор на Saatchi & Saatchi и главен изпълнителен директор на Института по мениджмънт към Университета в Кембридж. Книгата засяга много важни преобразувания в мисленето за търговските марки, до които е добре всеки заинтересован да се докосне.

За начало ще цитиран част от изказване на Йошио Ишицака(изпълнителен вицепрезидент на Toyota Motor Corporation): "И така, всеки път, когато работата не върви, се връщаме назад към основите. Защото не ние, а клиентите определят създаването на търговските марки, образи или марките на любовта. На практика ние нищо не определяме. Клиентът го прави. В това е същността."

Самата книга е едно безценно изследване на емоционалността в маркетинга, която е другото име на трайната следа. Търговските марки са най-вече емоции и личност - принцип нямащ нищо общо с модата, принцип на живота. "Жените носят дрехи, които ги карат да се чувстват удобно и секси. Това възбужда жените. На мъжете им харесва да гледат жените, за да се възбуждат - да се чувстваш секси означава да усещаш живота"("Куонт за Quant"). Така започва дългият път на потапяне в човешката същност в търсене на отговора на перифразирания всевечен въпрос "Какво иска клиентът ?"...

В днешно време емоцията се превърна в сериозен предмет на изследване. Веднъж попаднали на емоцията, на учените не им отне много време да докажат онова, което беше ясно на всеки, направил си труда да хвърли един поглед. Човешките същества са подвластни на емоциите, а не на разума.
Морис Леви(собственик на Saatchi & Saatchi)развива идеята:
"Потребителите, които вземат решения само въз основа на фактите, представляват съвсем малка част от населението на тази земя. Това са хора без чувства, или вероятно хора, които оставят сърцата и емоциите си в хладилника, преди да излязат от къщи, и ги изваждат от там, едва когато се приберат обратно вечерта. Въпреки че дори и за този вид хора съществува продукт или услуга, която те купуват под влияние на импулса или емоцията.
Голямата част от човечеството консумира и пазарува с разума и сърцето си, или ако предпочитате, с емоциите си. Те търсят разумна причина: какво е предназначението на продукта и защо е най-добрият избор. Същевременно взимат чисто емоционално решение: харесва ми, предпочитам го, имам усещането, че е добър.
Начинът, по който действа това, е едва доловим. В повечето случаи, преди да разгледате нещо подробно, имате усещането какво е. Преди да го разберете, го усещате. Ключов елемент е да накарате хората да гледат позитивно на дадена марка, да я харесват. Ето в какво се състои разликата.
Да върнете емоцията обратно в бизнеса, в период, когато намаляването на разходите е всичко. Хората, които взимат решения, са напрегнати, намират се под силен стрес, а в такива случаи рационалният избор връща сигурността. Емоциите, от друга страна, носят по-голямо удовлетворение, както в краткосрочен, така и в дългосрочен аспект."

Но за какви емоции става въпрос ? Емоциите могат да бъдат разделени на първични и вторични, като повечето от тях са отрицателни. Нашите емоции не казват кое е важно, а в далечното ни минало е било разумно да се обръща повече внимание на лошите неща.
Първичните емоции са наситени, не траят дълго и не могат да бъдат контролирани:
Радост
Мъка
Гняв
Страх
Изненада
Отвращение
Най-впечатляващо по отношение на вторичните емоции е тяхната социалност и значимост. Първичните емоции ни връхлитат и в мигове на самота. Но, за да се появи вторична емоция, е нужен друг човек. Те съставляват онази непостоянна смес, изграждаща човешките взаимоотношения, и събират сърцето и разума в едно.
Любов
Вина
Срам
Гордост
Завист
Ревност
Което от своя страна ни довежда до Емоция номер Едно. И тя е...

ЛЮБОВТА

Най-ценният извод в книгата е необходимостта маркетингът да избере за своя посока простата истина, че ВСИЧКО, ОТ КОЕТО СЕ НУЖДАЕТЕ, Е ЛЮБОВ.

Следвайки максимата, че "Уважението е любов във всекидневно облекло", Кевин разглежда основните предпоставки за демонстриране на уважение, твърдейки, че без него, няма любов:

Качество;
Търсене на нововъведения;
Пълно отдаване;
Опростяване;
Ревниво пазене на реномето;
Казване на истината;
Изграждане на цялост;
Поемане на отговорност;
Не отказвайте услуга;
Добър външен вид;
Не подценявайте стойността;
Никога не се проваляйте на теста за надеждност.

От този етап насочеността на цялата книга е към намирането на начин, по който да се изгради Вярност Отвъд Разума.
Ако трябва да разграничим марките на любовта от търговските марки, то нещата биха изглеждали по следния начин:

Тирговска марка: ...................................Марка на любовта:

Информация ..........................................Връзка
Познавана от потребителите .............Обичана от хората
С широко приложение .........................Лична
Разказва история ..................................Предизвиква любов
Обещание за качество .........................Нотка чувственост
Символична ............................................Иконична
Определена ............................................Пропита
Твърдение ..............................................История
Определени характеристики .............Обгърната в загадъчност
Ценности .................................................Дух
Професионална .....................................Отдадена на съзиданието
Рекламна агенция .................................Компания за идеи

Дотук стигнахме до идеята, че марките на любовта се създават от хората, които ги обичат. Там където имаме влюбен потребител, имаме и марка на любовта. Освен това уточнихме и незаменимото значение на уважението. Но то не е достатъчно. Големият въпрос е "Какво прави една истинска голяма любов забележителна ?"

Сигурен съм, че искате да знаете отговора. Моето мнение е, че тази книга успява не само да го открие, но и да го анализира по един прекрасен начин. Няма да ви развалям удоволствието от четенето, пък и едва ли тези неща могат да бъдат приемливо обяснени в една публикация. Кевин Робъртс ги описва на малко повече от 100 страници, а аз ще оставя на вниманието ви само основния ключ към схемата на истинската и забележителна любов, оставяща неразрушима следа и отиваща отвъд разума. Все пак именно това беше идеята ми - не просто да ви кажа, че това е баси и готината и полезна книжка, а да привлека любопитството ви към нещо безценно и непреходно въз взаимоотношенията, на което всички сме подвластни.

Съставки на любовта:

1. ЗАГАДЪЧНОСТ
-Велики истории;
-Минало, настояще и бъдеще;
-Прокрадване в мечтите;
-Митове и икони;
-Вдъхновение.

2. ЧУВСТВЕНОСТ
-Слух;
-Зрение;
-Мирис;
-Допир;
-Вкус.

3. БЛИЗОСТ
-Обвързаност;
-Съпричастност;
-Страст.

Какво значи всичко това, може да разберете само ако го пожелаете.


"Оказва се, че емоцията не е само един от отговорите. Тя просто е Отговорът..."

"Идеализмът на Любовта е новата реалност на бизнеса. Ако гради Уважение и вдъхновява Любов, бизнесът ще преобърне света." (Кевин Робъртс)

„Потребителят не е идиот. Това е съпругата ти!“ (Дейвид Огилви)


Не пропускай да споделиш мнението си !!!
За мен то е от особено значение.
Научи повече
тук.