Забележка на място

Публикувам една статия на Борислав Кандов, в която се засягат често срещани при мен проблеми.
"Или лошо, или нищо"
Страхът от наказания превръща тв предаванията и новините в низ от безсмислени информации

Една международна PR агенция стана член на една асоциация, в която членуват още шест други агенции.

Така щеше да изглежда новината, че AMI Communications стана член на Българската асоциация на PR агенциите, ако "Капитал" беше телевизия, а рубриката "Накратко" беше част от специализираното предаване за медиа, реклама и PR.

За щастие това не е така, а за нещастие на частните компании (а и на зрителите) в България телевизиите изпитват атавистичен страх да споменат имената им, освен ако не е станал пожар, не са зарязали хора на летището в Рим или автобусът им не е катастрофирал. Всички останали компанийни новини отиват в рубриката "Платен репортаж". Или пък биват отразявани по следния начин: "Наградата за маркетинг, свързан с конкретна кауза, бе присъдена на кампания срещу рака, която фирма за козметични продукти развива вече 15 години." Поводът са наградите за отговорен бизнес на Българския форум на бизнес лидерите. Цитатът е приблизителен, а визираната компания, може би сте се досетили, е Avon (кампанията не е за борба с рака по принцип, а срещу рака на гърдата, но това е друга тема). Информацията бе придружена с кратко интервю с Жаклин Цочева. Но коя е тя, има ли връзка с компанията и ако да - на каква позиция работи там - остава мистерия за обикновения зрител. И не само тя - името на нито една от наградените компании не бе споменато в репортажа.

"По принцип bTV частни инициативи не отразява и търговски марки не споменава в новини и актуални предавания", коментираха от PR отдела на телевизията. Оттам посочиха Закона за радио и телевизия като ограничител. Законът обаче ограничава само скритата реклама - представянето на стоки и услуги, цитиране на адреси на магазини и т.н. Но ако тази информация липсва, а името на компанията се цитира само с информационна цел (какъвто, общо взето, е случаят с Avon), това не би могло да "въведе аудиторията в заблуждение" и не би се възприело от Съвета за електронни медии (СЕМ) като нарушение на забраната да скрита реклама. Това тълкувание е на Веселина Петрова от юридическия отдел на СЕМ и датира от пролетта на тази година, когато "Капитал" публикува текст по същата тема. Оттогава досега обаче малко се е променило.

"Обикновено в репортажи се споменават марки, ако те застрашават сигурността, здравето или живота на гражданите, тоест от полза е за обществото да знаят коя марка детски храни е некачествена и вреди на бебетата", допълват от PR отдела на bTV, което потвърждава формулата "Само лошата новина е новина" и допълнително оставя редовия зрител с погрешното впечатление, че компаниите в България правят само лоши неща.

А коя е Жаклин Цочева ли? В момента е PR на Avon, а по ирония на съдбата преди това заемаше същата позиция в bTV. "Моето лично мнение е, че телевизиите нямат никаква законова пречка да споменават имена на компании", казва тя. Според нея те просто не искат да се въвличат в спорове с тези, чието име не е било споменато, и затова решават проблема генерално - не споменават компании и точка.

Конкретният казус не е единствен. В много предавания по различни телевизии се наблюдава същата безсмислена практика, от която не печели никой - нито телевизията, нито зрителите, нито компаниите.
capital.bg

Не пропускай да споделиш мнението си !!!
За мен то е от особено значение.
Научи повече
тук.