Facebook - промените вече настъпват

Време е да се включа с обещания си коментар за промените, които настъпиха във Facebook през миналия месец. Очакванията към тези промени са огромни и от тях се очаква да се възползват редица заинтересовани групи. На първия ред този път са поставени маркетолозите. Вярно, че в резултат на промените мрежата си спечели милиони възмутени потребители, които се обединиха около каузата да се върне "стария" формат. Но то това вече е традиция... Вярно и че в момента платформата е по-бъгава от всякога и редовно не се отварят точно трябващите ти страници или "Inbox"-a... Ама нека го преглътнем и да се вгледаме в положителните страни.Ето за какво толкова хора негодуват, а други подскачат от радост(поне наум):

1. Всички промени ще се случват по точно определена времева линия, предвидена и обявена наскоро. T.e. сегашните промени са само част от една дългосрочна стратегия. Едва ли някой се съмнява, че ще има промени. Но така представено е по лесно за възприемане, планиране и стратегическо мислене по отношение на платформата. За максимално улеснение вече е налична и визуализираща галерия от скрийншотове.

2. Всички приложения или Facebook Connect разработчици ще имат възможността да изпращат съобщения до "Inbox"-a на потребителите. Досега това беше забранено и ненапразно всички се опитваха да създадат силни групи, чрез които администраторите да пращат послания директно до "Inbox" на присъединилите се. Така се позволява голяма свобода за достигане до най-личната комуникационна среда на потребителите. Доколко това е правилно, тепърва ще се провери, защото опасността от пренасищане е твърде вероятна. Вглеждайки се в промяната, Facebook Inbox-a все повече ми наподобява е-мейл, но скоро има потенциала да се превърне и в нещо като RSS за платформата. Критиците добавят - да, RSS за спам и не е-мейл, а кощче... Добрата новина е, че част от най-отчаяните маркетолози ще бъдат спряни от ентусиазма да досаждат - чрез минимални прагове за достъп до мейл кореспонденция. Доколкото научих, приложения с над 1000 активни потребители единствено ще имат възможност за изграждане на лични отношения чрез "Inbox".

3. Ъпдейтите на приложенията, които досега се появяваха в нотификациите, вече ще се появяват в "Inbox", както и в информационния поток(стрийма) на "Home" страницата. Май вече ви прави впечатление, че едва ли не всяка промяна ще се появява и в "Inbox". Хм, като цяло е вярно. Вече ще има доста подразделения, а не само скучните "получени", "изпратени" и т.н. Но да се върнем на ъпдейтите. За тях по-важна е появата им в стрийма. Това ги прави в пъти по-видими. Изследванията са показали, че досегашното отразяване в нотификациите се е превърнало в пълно игнориране от страна на потребителите и те по-скоро им се дразнят, без да ги четат. Добавянето им в потока има безспорно също дразнещ ефект, но ще гарантират повече полза на разработчиците. От друга страна, смятам и че донякъде ще е полезно - хората ще се подразнят в началото, но няма да им е лесно да игнорират всичките послания от безсмислени приложения. В резултат ще станат много по-взискателни и внимателни към избора с кои приложения биха искали да имат продължителна комуникация. И кои да ънфолоунат също като в Twitter. :)

4. Лентата с "bookmarks", коята сега се намира в долния ляв ъгъл на екраните, ще бъде преместена като лява колона на "Home" страницата, точно до стрийма. Ще включва и групи и събития. Не е ясен още точният брой приложения, които ще се появяват, но ще има вече и броячи, отчитащи ъпрейтите при приложенията, събитията или групите. С това аз най-вече отличавам дадената възможност на събитията да станат по-следени и важни за социалната мрежа. Препоръчвам на заинтересованите да се насочат именно в тази посока - по-идейно използване на платформата на популяризиране, отразяване, покани и предлагане на допълнителни ползи за потребителите. Събитията имат потенциала да играят водеща роля в социалната мрежа.

5. Премахват се нотификациите и поканите и се заменят пълноценно по два начина в "Inbox"-a.

- мейли от потребител до потребител;
- мейли от приложение до потребител.
Очакванията са комуникацията да стане много по лично насочена.

6. Подобрения във Facebook анализите на приложения и страници - още не са напълно ясни и определени;

7. Възможност да станеш фен на всяка страница в мрежата. Ще се постигне чрез въвеждането на Open Graph API. Изключителна идея, която ще позволи на разработчиците да регистрират сайта си като "обект" в социалната графика на Facebook, на който потребителите след това могат да станат фенове. Чрез отворения код лесно може и да се публикува съдържание от страницата, което означава, че Facebook ще се превърне в изключително важен канал за създателите на съдържание, които нямат фен страници;

8. Профил кутиите ще изчезнат напълно

9. Добавяне на "bookmarks" бутон

10. Допълнителни възможности за задълбочено брандиране на приложенията от разработчиците - няма вече да им се налага да се ограничават до фейсбуковото синьо.

11. Верификационната програма за приложенията отпада по естествен път.

12. И още редица по-малки корекции, описани в споменатия вече документ.