Незабавен успех... с ефективни промоции !!!*


Чували ли сте някога поговорката "Създайте по-добър капан за мишки и хората ще изровят със стъпките си пътеката към входната ви врата?"

Това е глупост.

Преди много години, когато наистина все още се намирахме в индустриалната епоха, производителите смятаха, че трябва просто да произведат страхотен продукт и той сам ще започне да се продава. Мислеха си, че хората ще се "избият" за него.

Това беше, преди изобщо да са чували за маркетинга. Те все още не бяха открили, че тайната на истинския успех в бизнеса се крие в това, да разбират нуждите и желанията на пазара. На потребителите. Или, казано по-просто, на хората.

След това бизнес умовете и лидерите измислиха, че ако могат да идентифицират от какво имат нужда хората и се концентрират точно върху неговото производство, ще разполагат с готов пазар.

Но дори и това не им гарантираше абсолютен успех. То не винаги караше потребителите да се спъват и да падат един върху друг в бързането си да стигнат до магазина и да купуват.

Защо? Защото, ако те, потребителите, не знаеха, че продуктът се предлага и не знаеха къде могат да го намерят, как можеха да се "избият" за него, дори и да имаха парите ?

Ние, разбира се, знаем, че не биха могли. Това са го знаели и бизнес хората от онова време. Те са знаели, че трябва да промоцират продукта си и бизнеса си.

В тази позиция се намираме и до ден днешен. Как можете да очаквате хората да купуват от вас, ако не знаят кои сте вие и какво продавате ? Доста е просто, нали ? Всъщност, бих казал, че е доста очевидно. А все пак колко бизнес собственици в тази технологично напреднала ера - тази ера на информацията - наистина отделят някаква част от ресурсите си за промоциране ?

Да, наистина, може да публикуват малка обява в местен вестник или да пускат брошури в пощеснките кутии от време на време. Може и да имат силно забележимо присъствие, добре изглеждащ магазин с красиво изрисуван прозорец, но достатъчно ли е това?

Разберете следното: ключът към успешното промоциране е последователността. Трябва да развивате промоционалните ви стратегии, които представят бизнеса ви, по един последователен, добре обмислен начин. Това може да означава всеки ден, всяка седмица, всеки месец или в някои ситуации - през цялото време. Това е планирана дейност. Не е нещо, което просто се случва.

Най-великите бизнес хора и маркетолози не са задължително най-умните или най-иновативните. Повечето от тях просто разбират концепцията на тестването и оценяването.

Когато тествате и оценявате, няма шанс за провал(освен евентуален неуспех при записването и анализирането на резултатите). Всяка стъпка ви води все по-близо до правилната формула и точния подход. Ако влезете в маркетинга и очаквате всичко да сработи от първия опит, ще бъдете горчиво разочаровани, когато откриете, че не става така. Може дори да се предадете прекалено рано.

Запомнете следното: в маркетинга може да има определени правила, но все пак в голяма степен си остава въпрос на проби и грешки. Вие правите най-доброто, на което сте способни, и след това разбирате дали наистина е било най-доброто.

Особено важно е да записвате педантично всеки резултат. Това е допълнителна работа, но ще бъдете доволни, когато получите маркетингова стратегия, за която сте сигурни, че ще доведе до резултат. Това ниво на увереност произлиза единствено от тестването и измерването.

Има още една концепция, която бих желал да ви представя, преди да продължим. Това е концепцията за взаимовръзката. Важо е да знаете какво могат да направят за вашия бизнес взаимовръзките. Става дума за това, че един от най-важните резултати в бизнеса, до който довеждат промоционалните кампании, е взаимовръзката , която се създава между бизнеса и неговия целеви пазар. Ако имате добра взаимоврзка с клиентите си, те ще се доверяват на това, което им казвате. Ще бъдат по-склонни да приемат съвет или препоръка от вашите отговорници по продажбите, отколкото ако не съществуваше такава връзка или тя беше лоша.

Тази концепция има още един много важен аспект. Ако поддържате добра взаимовръзка с целевите си пазари, ще ви е много по-лесно да прокарвате промоционалните си кампании. Ще откриете, че те са станали по-лесно повторяеми. Това от своя страна ще се отрази върху по-стабилната връзка с целевите пазари, в по-добро разпознаване на марката и в по-добро приемане на пазара.

Малко съмнително, не ви ли се струва ? Изобщо не. Само си помислете за големите играчи. Вземете Coca Cola например. Смятате ли, че тази компания наистина има нужда да инвестира милионите, които инвестира в промоционални дейности, въпреки че продуктът се радва на вероятно едно от най-високите нива на разпознаване на марката навсякъде по света ? Разбира се, че има нужда. Ако Coca Cola отстъпи дори и малко, може да изгуби ценни територии за сметка на опонентите си. Става дума за мисленето на лидера. А тъй като Coca Cola е лесно разпознаваема компания, тя се радва на много добра взаимовръзка с различните целеви пазари. Това улеснява за нея създаването на публичност. Прес бюлетините на Coca Cola не се захвърлят настрана от журналистите толкова бързо, колкото на други, по-малко исвестни компании.

Компании като Coca Cola правят това вече от много дълго време. И то по систематичен начин. Промоционалната й машина е набрала инерция, но тя трябва да бъде поддържана. Ако леко се отпусне, ще загуби инерцията. В това можете да бъдете сигурни.

Е, тогава какво точно означава терминът промоция ? Кои области от бизнеса покрива ?

Според речника думата "промоцирам" означава "подпомагам развитието на". Не ви ли се струва интересно ?

Мислейки си по темата, кои ли бизнес области засяга ? Е, на практика доста. Но преди да ги спомена, първо ще ви припомня още една много важна концепция. Наричам я "бизнес шаси".

БРОЙ ОТВЕТНИ РЕАКЦИИ
(потенциални клиенти)
Х
ПРОЦЕНТ НА ПРЕВРЪЩАНЕ
(разликата между тези, които са купили, и тези, които е имало шанс да купят)
=
БРОЙ КЛИЕНТИ
(броят клиенти, с които работите)
Х
БРОЙ ОСЪЩЕСТВЕНИ ПРОДАЖБИ
(средно колко пъти всеки клиент е пазарувал при вас за една година)
Х
СРЕДНА СТОЙНОСТ НА ПРОДАЖБИТЕ
(средната цена на стоките,които продавате)
=
ОБЩ ПРИХОД
(общият оборот на бизнеса)
Х
МАРЖ НА ПЕЧАЛБА
(процентът от всяка продажба, който представлява печалба)
=
ПЕЧАЛБА
(нещо, от което всеки собственик на бизнес иска да има в повече)


Промоцията работи в първата му част - при броя ответни реакции. Промоционалните дейности са тези, които трябва да доведат до реакциите. В тях се включват дейности като ПР и рекламиране и съм сигурен, че повечето от вас са добре запознати с тях, поне най-общо. Но има и други, по-малко очевидни дейности, които са също толкова важни, когато става дума за популяризиране на бизнеса...

Ще научите всичко, което ви е нужно да знаете за тези различни дейности, като прочетете книгата.



* Материалът е от книгата "Ефективни промоции" на Брадли Дж. Шугарс, основател и президент на Action International**.
**
Action International има 1000 офиса на 6 континента и преди няколко години беше избрана за консултантска фирма N1 в света.

Още откъси от книги на практици - натиснете тук.


Не пропускай да споделиш мнението си !!!
За мен то е от особено значение.
Научи повече
тук.